Trends in de M&A – Middenmarkt in Q4 2022
4 min. - december 2024
Normalisatie na COVID-19 en veerkracht in onzekere tijden
Een juist moment vinden om je bedrijf te verkopen is een uitdaging, zeker in een economie dat voortdurend in beweging is.
De M&A-middenmarkt (fusies en overnames) is een cruciaal onderdeel van de wereldeconomie en blijft zich voortdurend ontwikkelen. In het vierde kwartaal van 2022 hebben we gezien dat enkele opvallende trends het M&A-landschap hebben vormgegeven. Vooral in het licht van de normalisatie van economische gegevens na COVID-19 en de veerkracht van de markt, ondanks onzekerheden zoals inflatie en dreigende recessie. In dit artikel zoomen we in op opvallende ontwikkelingen en de factoren die deze trends hebben beïnvloed.
Marktonderzoek wereldwijde M&A-markt
Dit artikel is gebaseerd op marktonderzoek naar de wereldwijde M&A-markt dat is uitgevoerd in de Verenigde Staten. Uit dit onderzoek blijkt dat de trends en ontwikkelingen die wereldwijd worden waargenomen ook van toepassing zijn op de Nederlandse markt. Dit betekent dat Nederland vergelijkbare mogelijkheden heeft als andere landen. Daarom kunnen inzichten die zijn opgedaan in de mondiale context ook waardevol zijn voor de Nederlandse middenmarkt. In het kort, de wereldwijde trends en ontwikkelingen zijn eveneens relevant voor de Nederlandse markt.
Afnemend transactievolume
In 2022 daalde het M&A-volume, in de middenmarkt, met 15,9% ten opzichte van het voorgaande jaar (YOY). Een historisch perspectief is echter meer onthullend dan een YOY-vergelijking, gezien het recordaantal transacties in 2021. Het dealvolume in 2022 daalde met slechts 5,8% in vergelijking met 2019, ondanks aanzienlijk hogere inflatiecijfers en het dreigende gevaar van een wereldwijde recessie. De gemiddelde ondernemingswaarde voor gesloten deals in 2022 daalde met 7,1% YOY naar $69,5 miljoen. Dit gemiddelde markeerde desondanks nog steeds de op een na hoogste gemiddelde dealwaarde in de afgelopen twee decennia, na 2021.
Daling marktwaarde
In Q4 2022 begonnen M&A-waarderingen de recessierisico's te weerspiegelen. De gemiddelde EBITDA-multiple daalde naar 7,2x in het kwartaal, wat leidde tot een gemiddelde van 9,6x voor het hele jaar. Dit betekende een aanzienlijke daling ten opzichte van de stabiele waarderingsomgeving van 2019-2021, die toen gemiddeld 10,7x EV/EBITDA bedroeg. Desalniettemin toonden bepaalde delen van de markt aanzienlijke veerkracht en zelfs verbetering vanuit waarderingsperspectief. De kern van de middenmarkt, gedefinieerd als transacties tussen $100 en $250 miljoen aan ondernemingswaarde, zag een stijging van de gemiddelde EBITDA-multiple. Een stijging naar 12,4X in 2022 ten opzichte van 11,3x in 2021. De bovenste middenmarkt ($250- $500 miljoen) registreerde ook een toename van de prijsstelling, met een stijging naar 11,9x EV/EBITDA in 2022 ten opzichte van 11,7x in 2021.
De daling van de algehele waarderingen op de middenmarkt was voornamelijk afkomstig van kleinere transacties, waarbij doelbedrijven mogelijk minder schaal, bereik en mogelijk lagere marges hadden. Dit leidt van nature tot minder onderhandelingskracht in gesprekken met kopers. Opvallend is dat de waarderingen voor transacties onder de $100 miljoen aan ondernemingswaarde in 2022 drastisch daalden naar 8,8x ten opzichte van 9,7x in 2021.
Optimistisch over groei in de middenmarkt
Ondanks de onzekerheden die nog steeds bestaan in de wereldeconomie, heeft de M&A-middenmarkt in Q4 2022 veerkracht getoond. Bedrijven zijn steeds optimistischer over hun groeivooruitzichten en zijn bereid om te investeren in strategische overnames en fusies om hun marktaandeel te vergroten en hun concurrentiepositie te versterken.
Conclusie
Samenvattend was het vierde kwartaal van 2022 een periode van normalisatie na COVID-19 en veerkracht in het M&A-landschap van de middenmarkt. De kern en de bovenkant van de middenmarkt vertoonden een verbetering vanuit waarderingsperspectief, terwijl kleinere transacties te maken hadden met lagere waarderingen. Met deze inzichten kunnen bedrijven en investeerders beter inspelen op kansen en hun strategieën aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden.
Interessant artikel? Deel het!
More moments
Ooit gaan we verkopen...
maar wanneer is ooit?
Blijf op de hoogte
Het optimale moment voor verkoop bereik je door niet alleen op het moment van de deal te focussen, maar veel meer het complete momentum te monitoren en te regisseren.