Deals
De deals die we doen, zijn strak geregisseerd. Het proces dat we doorlopen, lees je bij ‘Verkoopproces’. Maar deals doen, is meer dan het doorlopen van processtappen. Of we nu naast de verkopende ondernemer staan of aan de zijde van de kopende partij, deals doen is 100% mensenwerk. Verstand van zaken combineren met een goede begeleiding. Altijd op maat en iedere stap op het juiste moment. Nooit dertien in een dozijn.
Deals doe je beter niet zelf
Het verkopen of aankopen van een onderneming is een specialisme. Hoe meer kennis en ervaring aanwezig zijn, des te groter de kans op een optimaal resultaat. Steeds vaker speelt de beschikbaarheid van internationale data en ons netwerk een grote rol. Dat IMAP deel uitmaakt van een wereldwijd netwerk met 60 aangesloten kantoren die allemaal hun netwerk ter beschikking stellen, levert een veel groter bereik bij het vinden van de beste koper. Als ondernemer beschik je in de regel niet over de lokale kennis die ondersteunend is bij de strategische en financiële analyses. Daarnaast is objectief advies op basis van jarenlange ervaring noodzakelijk om een goede keuze te kunnen maken tussen de verschillende opties en de voorwaarden.
-
Het hele verkoop- of aankoopproces, laat een aaneenschakeling van doordachte fases en stappen zien. Met maar één doel: het optimale resultaat boeken voor de opdrachtgever. Een goede deal doen. En de deal zo goed mogelijk doen. We staan daarin dubbel en dwars voor de belangen van de opdrachtgever. De feiten tellen. De inhoud telt.
-
Emoties willen we dan weliswaar downsizen tot nul. Dat wil niet zeggen dat we niet aanvoelen hoe de hazen lopen. Sterker nog. Ons gevoel speelt voortdurend een grote rol bij het tot stand brengen van de optimale deal. De ‘tegenpartij’ is voor een heel groot gedeelte ook ‘medestander’. Beiden moeten door één deur kunnen. Een deal is nooit 100% naar tevredenheid voor één partij. Geven en nemen met gevoel voor de verhoudingen in de relatie.
-
Strategische analyse. Shortlist van kopers. Investment teaser. Distributie van Informatie Memorandum en procesbrief (spoorboekje hoe het proces eruitziet). Opening Dataroom. Ontvangst van bindende biedingen. Koopovereenkomst (SPA). Een snelle screening van wat je als opdrachtgever allemaal voorbij ziet komen, maakt één ding duidelijk: een haarfijn gestructureerd M&A proces vergroot het succes van de deal. Het biedt ook vertrouwen bij de andere partij als er een duidelijk proces plaatsvindt zonder tussentijdse veranderingen.
-
Omdat een verkooptransactie niet in steen gehouwen is, dien je direct in te spelen op veranderingen in en om dat proces. Een M&A partner zoals IMAP weet vrijwel direct wat te doen bij een wijziging die de situatie volledig op z’n kop kan zetten. Dit soort wendingen mag onze opdrachtgever dan tijdelijk van de wijs brengen; wij hebben bijna alle situaties al meegemaakt.
Advies nodig?
Wat maakt een deal succesvol?
Geld. Laten we er niet omheen draaien. Een deal is succesvol als onze opdrachtgever zijn, haar of hun prachtige bedrijf heeft of hebben verkocht voor een bedrag waar men tevreden mee is. Het bedrag dat het harde werken van de afgelopen jaren meer dan genoeg compenseert. Dat ruimte biedt voor de komende rustige jaren of een prachtige start voor een nieuw avontuur.
Maar geld alleen maakt niet gelukkig. De deal zelf, moet ook reden zijn om tevreden op terug te kijken. Een deal die met respect voor de andere partij is verlopen, is een deal voor het leven. Een deal die naar eer en geweten is afgerond. Hard. Fair. Respectvol. Vanuit ondernemersbloed. Altijd met oog op de toekomst.
Welke M&A thema’s zijn er?
Bedrijf verkopen
Private equity
Verkoopproces
Financiering
Hoe helpt IMAP mij met het doen van de deal van mijn leven?
IMAP staat met beide benen op de grond. We hebben veel kennis en ervaring. Kennen de ontwikkelingen in vele sectoren. We hebben honderden deals gedaan als je kijkt naar Nederland. Hebben duizenden deals gedaan als je de ervaring van ons IMAP netwerk erbij pakt. We kennen het verkoopproces. We kennen het aankoopproces. Mergers and acquisitions is wat we elke dag doen. We verbinden. Brengen partijen bij elkaar. En we doen deals.
-
Een IM geeft potentiële kopers meer gedetailleerde informatie over de prestaties van de onderneming. Het feit dat de potentiële kopers op basis van deze IM gevraagd wordt een indicatief aanbod te doen, geeft aan hoe belangrijk deze IM is. Een eerste indruk kan je geen tweede keer maken.
-
Een strak stappenplan kan alleen wanneer je de regie in handen houdt. En wie de regie bepaalt, heeft veel invloed op de gehele transactie. Kan ervan afgeweken worden? Het gebeurt wel eens dat het verkoopproces ineens omgegooid moet worden omdat de kopers zijn veranderd. Van een beoogde Buy-and-build verschuift de focus ineens naar een Management Buy Out. Niet de eerste keer. Maar ook dan is er weer een strak vervolg van het proces mogelijk.
-
PIP is de afkorting van Potential Interested Parties. In de eerste fase wordt een longlist samengesteld van potentiële kopers. Deze lijst maken wij in samenwerking met de opdrachtgever en onze IMAP kantoren wereldwijd.
-
Een Process Letter bevat de relevante informatie over het verkoopproces en de biedingsprocedure. De PL geeft de details weer over wanneer in het proces en onder welke voorwaarden de volgende stappen volgen.
More moments
Ooit gaan we verkopen...
maar wanneer is ooit?
Blijf op de hoogte
Het optimale moment voor verkoop bereik je door niet alleen op het moment van de deal te focussen, maar veel meer het complete momentum te monitoren en te regisseren.