Verkoopproces
Je onderneming verkopen, is een intensief proces. Wij weten er alles van. Elke onderneming is bijzonder wat elke transactie uitzonderlijk maakt. Wij behandelen elke transactie alsof het onze eigen verkoop is. IMAP heeft de expertise zowel economisch als strategisch om het verkoopproces optimaal te begeleiden. En er het maximale uit te halen.
De belangrijkste stappen van een verkoopproces
Je wilt je onderneming verkopen. Dit kan via meerdere wegen, ook met private equity. Het is een belangrijke beslissing waar zorgvuldig mee gewerkt moet worden. Wij lichten vier belangrijke stappen uit die voorkomen in het verkoopproces.
-
Het begint bij de vraag: waarom wil je jouw onderneming verkopen? In veel gevallen komt het antwoord voort uit een combinatie van meerdere factoren. Het oriënteren op de waaromvraag, het transactie-type en jouw doelstellingen vormt het begin van een succesvol verkoopproces.
-
Wij bieden de expertise die nodig is om op een strategische manier jouw onderneming verkoop-klaar te maken. En ook op de beste manier te presenteren. Door een sterke nadruk te leggen op de groeimogelijkheden van de onderneming.
-
Een bedrijf laten overnemen kan op verschillende manieren. Het vinden van een koper is een cruciaal onderdeel in het proces. Niet alleen in Nederland maar door ons wereldwijde netwerk zoeken wij wereldwijd naar kopers. Je wilt niet dat er ‘met hagel geschoten wordt’. Een zorgvuldige selectie van de beste koper(sgroepen) creëert mogelijkheden om daarna voor de beste koper te kiezen. Het gebruik maken van een private equity partij, of een pre-exit is waar wij jou in kunnen ondersteunen. Het is belangrijk dat de overnemende partij overeenkomt met jouw visie, doelstellingen en wensen.
-
Onderhandeling en closing, een intensief en ingewikkeld stadium, waar IMAP ondersteuning brengt door begeleiding op maat. Tijdens de onderhandelingen is het belangrijk dat dit gebeurt door een ervaren adviseur, die het klappen van de zweep kent. Die tot het uiterste gaat om de deal te doen maar ook de belangen van alle partijen in het oog houdt. Het closen van de deal is de laatste stap in een overnameproces en is een afsluiting van een lang en intensief traject.
Advies nodig?
Wat maakt een verkoopproces succesvol?
Wat is een succesvolle deal? Dat is voor iedereen anders, maar belangrijk is dat het een minimaal marktconform resultaat geeft. Als de doelstelling van de verkopers zijn behaald maar ook de koper er met een goed gevoel op terugkijkt. In sommige processen ligt het succes vooral in de prijs op closing. Terwijl bij andere sterker gekeken wordt naar gezamenlijke toekomstige waarde creatie.
Met ruim 300 afgesloten transacties weten wij een transactie over de streep te trekken. Ook als er lastige en ingewikkelde vraagstukken opdoemen. Wij houden het hoofd koel en voorzien u van advies.
Welke M&A thema’s zijn er?
Pre-Exit
Deals
Bedrijf verkopen
Financiering
Hoe kan IMAP helpen bij het verkoopproces
Wij behandelen elke transactie alsof het een transactie van ons is. Advies op maat op het gebied van economie en strategie maken dat wij de waarde toevoegen aan beide partijen. Door het verkoopproces te begeleiden van begin tot eind.
Omdat wij ondernemers zijn, staat ondernemerschap altijd centraal. Hierdoor begrijpen wij wat jij wilt en kunnen we het maximale bereiken.
-
Omdat dit proces uniek is, komen er hoogte- en dieptepunten voor. De duur hangt af van de onderneming zelf, maar hangt het ook sterk af van het type markt. Een gemiddeld proces duurt 6-12 maanden.
-
Een waardebepaling moet zorgvuldig worden uitgevoerd. Het begint met een interne inventarisatie met daarin de bedrijfsprocessen en structuur. Daarnaast weegt het sociale aspect ook mee, die van jouwzelf, van de medewerkers en klanten. IMAP zoekt het juiste evenwicht zodat iedereen profiteert.
More moments
Ooit gaan we verkopen...
maar wanneer is ooit?
Blijf op de hoogte
Het optimale moment voor verkoop bereik je door niet alleen op het moment van de deal te focussen, maar veel meer het complete momentum te monitoren en te regisseren.