Creëren van waarde door fusies en overnames
2 min. - november 2024
Creëren fusies en overnames waarde?
Om een gedetailleerd en nuttig antwoord te geven vanuit het perspectief van de verkoper, gaan we eerst de waarde definiëren in twee delen.
Kwantitatieve waarde
In het geval van fusies en overnames (M&A) verwijst kwantitatieve waarde voornamelijk naar de reële marktwaarde van het verkopende bedrijf. De reële marktwaarde wordt vastgesteld in de laatste fase van het fusie- en overnameproces, met onder meer de laatste onderhandelingen waarbij beide partijen en hun juridische teams prijsverschillen, contractuele problemen en mogelijke aansprakelijkheden oplossen.
Kwalitatieve waarde
In veel gevallen kan het ontwikkelen van een exit strategie door gebruik te maken van fusies en overnames zowel een emotionele als een financiële beslissing zijn, met name bij familiebedrijven of bedrijven met een familiaire cultuur. Kwalitatieve waarde spreekt tot de niet-kwantificeerbare transactiedoelen, waaronder:
Verbetering van de balans tussen werk en privéleven
Vooruitlopend op pensioen
Voor de continuïteit van het bedrijf zorgen door een opvolger te bepalen
Verdedigen tegen verhoogde concurrentie binnen de sector of industrie
Het inventariseren van einddoelen, of deze nu financieel, strategisch of een combinatie hiervan zijn, kan dienen als eerste stap bij het bepalen van de waarde die M&A aan jouw bedrijf zou kunnen toevoegen.
Een koper vinden die aansluit bij jouw doelen
Het begrijpen van de verschillende soorten kopers in de markt is een belangrijke brug tussen de einddoelen van een bedrijf en de materialisatie van een passende M&A-transactie. Kortom, een strategische koper kijkt naar doelbedrijven, in een vergelijkbare of aangrenzende branche, om groei te bevorderen. Een financiële koper probeert een bedrijf over te nemen als investering in de hoop op een gunstig rendement. Beide soorten kopers zien de prospect als een toegevoegde waarde voor hun einddoelen.
Betrokkenheid bij M&A-advies
Het bepalen van de waarde van M&A voor jouw bedrijf is niet als een eenzaam proces bedoeld. Het wordt ten zeerste aanbevolen om met een ervaren adviseur in de branche te praten, aangezien zij de belangrijkste troef zullen zijn tijdens het proces van het optimaliseren van zowel de kwantitatieve als kwalitatieve waarde in jouw transactie.
Geschreven door IMAP Netherlands- Rens Wisman, gebaseerd op artikel “Do Mergers and Acquisitions Create Value?” van US IMAP partner Capstone Partners.
Interessant artikel? Deel het!
More moments
Ooit gaan we verkopen...
maar wanneer is ooit?
Blijf op de hoogte
Het optimale moment voor verkoop bereik je door niet alleen op het moment van de deal te focussen, maar veel meer het complete momentum te monitoren en te regisseren.