De logistieke sector: what's next?
5 min. - november 2024
Temperatuurgecontroleerd
Wat is de marktdynamiek van de logistieke sector en welke trends zijn leidend voor fusies en bedrijfsovernames? Wat kunnen we verwachten in de nabije toekomst? Wat is onze kijk op deze sector? Zelf overnemen of overgenomen worden? Wees voorbereid op jouw moment.
In dit artikel ligt de nadruk op temperatuurgecontroleerde logistiek. Een hele mond vol, inderdaad. Laten we het even uitsplitsen. De belangrijkste segmenten van de markt voor temperatuurgecontroleerde logistiek zijn opslag en logistiek, zeevracht, luchtvracht en wegtransport. Deze kernsegmenten worden grotendeels door dezelfde ontwikkelingen beïnvloed.
Digitalisering en value added logistics
De eerste trend is digitalisering. Als gevolg van nieuwe technologische ontwikkelingen heeft digitalisering een voortdurende impact op de transportsector. Bedrijven proberen oplossingen te vinden voor het genereren van grote hoeveelheden gegevens door hun verzendingsconfiguraties, hun pick-ups en routing te optimaliseren en door bederf tot een minimum te beperken of te vermijden. Samenwerken en data delen met verschillende schakels binnen de supply chain, is een belangrijk onderdeel van het bedrijfsproces geworden. Digitalisering (denk aan e-CMR) leidt uiteindelijk tot efficiency- en kwaliteitsverbeteringen.
De tweede trend is de voortdurende zoektocht naar value added logistics. Hoe kunnen logistieke dienstverleners hun diensten met toegevoegde waarde uitbreiden om concurrerender te worden en integraal onderdeel te worden van de supply chain van de klant? Enkele voorbeelden zijn inkoopplanning en -optimalisatie, inpak- en ompakdiensten en etikettering.
Traceerbaarheid en duurzaamheid
Een andere beïnvloedende factor is de toenemende traceerbaarheid. De vraag naar meer verantwoording en zichtbaarheid blijft toenemen, wat ertoe leidt dat vervoerders nu al positie-updates aanbieden met betrekking tot het vrachtvervoer. De boordcomputer inclusief aanvullende apps creëert inzichtelijke informatie voor de klant, waardoor de transparantie tussen charters, vervoerders en klanten toeneemt.
Een onmisbare trend die van invloed is, is duurzaamheid. Transport- en logistieke bedrijven buigen naar duurzame alternatieven om een strategisch voordeel te behalen en om te voldoen aan emissiereductieprogramma’s en nieuwe regelgeving. Alternatieve brandstofoplossingen zoals LNG en (in mindere mate) waterstof winnen steeds meer aan belang. Daarnaast is er de constante zoektocht naar het verlagen van de uitstoot door het inzetten van schonere modaliteiten (binnenvaart) of het verlagen van de gereden kilometers.
Omdat het personeelstekort een steeds groter probleem wordt in de logistiek, liggen de lonen op een steeds hoger niveau. In combinatie met de stijgende brandstofkosten, worden de prijzen van vrachtvervoer over de weg opgedreven.
Dit alles wetende, wat valt er nu te verwachten? Wat zullen bedrijven in deze markt doen?
Het is belangrijk om een sterk en efficiënt netwerk te hebben in een land en in heel Europa, vooral met locaties dicht bij logistieke knooppunten zoals luchthavens en havens. Samenwerking en delen van data met de andere partners in de keten om de efficiency te vergroten, worden steeds belangrijk. Investeringen in automatisering van de magazijnen zijn nodig en er is vraag naar insourcing van aanvullende diensten zoals temperatuurgecontroleerd vervoer. Bovendien zal er een toenemende vraag zijn naar snelle en goedkope distributie en transport waarbij grote volumes via een sterk en geconcentreerd netwerk moeten worden vervoerd. Bedrijven willen toegang krijgen tot nieuwe systemen en technologieën om hun operationele uitmuntendheid te verbeteren en de investeringen zullen toenemen als gevolg van duurzaamheidsvoorschriften en emissiereductieprogramma’s, waardoor schaalgrootte nodig is om de kostbare overgang te financieren.
End-to-end oplossingen van één logistieke dienstverlener
Verder is er de noodzaak om de verscheepte volumes uit te breiden om de koopkracht bij de lucht- en zeevervoerders te verbeteren, de capaciteit veilig te stellen en betere tarieven te bedingen. Er zal behoefte zijn aan digitale transformatie, waardoor zij in staat zijn de traceerbaarheid te verbeteren, gebruik te maken van nauwkeurige prognoses en de toeleveringsketens te optimaliseren, met schaalvoordelen tot gevolg. Dit zal de lokale aanwezigheid wereldwijd verbeteren om klanten beter te kunnen bedienen en de goederenstroom te optimaliseren. Ten slotte blijven de digitale platformen in de logistieke sector toenemen, waardoor klanten transportkosten kunnen besparen, wat een bedreiging vormt voor de meer traditionele expediteurs.
Waarom? Omdat klanten de voorkeur geven aan end-to-end oplossingen (door-to-door) van één logistieke dienstverlener voor al hun diensten om de organisatorische en logistieke last aan hun kant te verminderen. De vraag naar meer zichtbaarheid en verantwoordelijkheid in de toeleveringsketen blijft toenemen, net als de vraag naar logistieke dienstverleners die een breed gamma van droge en vloeibare temperatuurgecontroleerde producten kunnen behandelen.
Wij zijn niet in staat om de toekomst te voorspellen. Wij zien echter een sterke toename van fusies en overnames in de logistieke sector. Voor veel ondernemingen is groei een antwoord op bovenstaande trends. Enerzijds organische groei en anderzijds groei door overnames. Maar zelf de stap maken of aansluiting zoeken bij een sterke partner? En wat is het juiste moment? Dat zijn belangrijke vragen. Het gebeurt vaak dat een ondernemer hinkt op twee gedachten. Zelf overnemen of overgenomen worden? Wij helpen je graag zoeken naar het antwoord op deze vragen en je zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst. De gids om jouw moment in kaart te brengen.
Interessant artikel? Deel het!
More moments
Ooit gaan we verkopen...
maar wanneer is ooit?
Blijf op de hoogte
Het optimale moment voor verkoop bereik je door niet alleen op het moment van de deal te focussen, maar veel meer het complete momentum te monitoren en te regisseren.