Overnamestrijd in de mondzorg: alle ins en outs
4 min. - november 2024
Mondzorgpraktijken zijn onmisbaar in onze samenleving, maar liefst 6 op de 10 mensen in Nederland heeft een aanvullende zorgverzekering die mondzorgkosten dekt. In de afgelopen jaren is enerzijds een sterke toename te zien in de vraag naar preventieve en esthetische mondzorg (‘voorkomen is beter dan genezen’) enanderzijdsstijgt de vraag naar complexere mondzorg door vergrijzing. Ondanks de toenemende vraag naar mondzorg daalt het aantal tandartsen al jaren. We kunnen concluderen dat de mondzorgsector in toenemende mate gedreven wordt door de beschikbaarheid van capaciteit en in mindere mate door de vraag naar mondzorgdiensten. Een opvallende ontwikkeling. Welke veranderingen kunnen we verwachten in de mondzorgsector in de nabije toekomst? Wat is onze kijk op deze sector? Welke drivers veroorzaken de huidige consolidatieslag? In dit artikel geven we jou de antwoorden!
Afname van het aantal tandartsen en grotere ketens kenmerken de markt
De markt kenmerkt zich door een afname van het aantal actieve tandartsen, met gemiddeld een jaarlijkse instroom van 210 en uitstroom van 300 tandartsen. Veroorzaakt door personeelstekorten, vergrijzing onder tandartsen en het toenemende aantal vrouwen dat parttime werkt, neemt het aandeel buitenlandse tandartsen toe om de krapte het hoofd te bieden. Echter de verwachting is dat deze buitenlandse toestroom zal stokken, voornamelijk door de mogelijke afschaffing van de 30% regeling. Hiermee komt het recht om 30% van het loon belastingvrij te verstrekken te vervallen. Een verontrustende ontwikkeling die het belang van efficiency doet toenemen.
Maar hoe kan deze efficiency worden vergroot?
Het soort praktijk, de potentie en de geografische ligging zijn veelal bepalend voor het succes van de praktijk. Uiteraard is de potentie van de praktijk ook afhankelijk van de mogelijkheden om bepaalde schaalvoordelen en synergiën te bewerkstelligen. Denk hierbij aan een gecentraliseerde backoffice, inkoopvoordelen en verbetering van de kwaliteit middels specialisaties binnen de praktijk of keten. Bovenstaande redenen maken dat ketenvorming één van de belangrijkste trends is die we zien in de mondzorgsector. Aangezien consumentenvertrouwen sterk correleert aan ‘the image’ van een praktijk en zodoende het succes, kiezen veel ketens ervoor om praktijken niet te rebranden en vooral te focussen op de hiervoor beschreven zaken (centraliseren backoffice, inkoopvoordelen, kwaliteit middels specialisatie).
De grote ketens zijn op ‘overnamejacht’
Mondzorgpraktijken zijn steeds vaker onderdeel van een keten. Ondanks de sterke toename van het aantal mondzorgpraktijken dat zich aansluit bij een keten is de markt nog zeer gefragmenteerd, minder dan 10% is onderdeel van een keten. De markt biedt dus meer dan voldoende mogelijkheden tot (verdere) consolidatie en is zodoende uiterst interessant voor investeerders en ketens die een ‘buy-and-build’ strategie hebben. Waarderingen van (ketens van) mondzorgpraktijken vinden in de praktijk vooral plaats aan de hand van EBITDA multiples, waarbij een hogere EBITDA over het algemeen gepaard gaat met een hogere multiple. Typische EBITDA levels liggen op 1M, 3M, 5M en 10M. Naast het bepalen van de multiple zien wij dat het bepalen van de (sustainable) EBITDA veel tijd en aandacht vraagt. Juist omdat deze de afgelopen jaren sterk beïnvloed is door COVID 19 effecten. De gefragmenteerde markt in combinatie met de te behalen schaalvoordelen en zichtbare exit strategie, maken dat veel ketens ondersteund door private equity actief zijn in deze markt. Enkele voorbeelden hiervan zijn Nordic Capital – European Dental Group, Gilde Healthcare – Tandarts Today, HC Partners – De Tandartsengroep en Certitudo Capital – Prime Dental Alliance.
De toename in overnameactiviteit en vraag naar mondzorgpraktijken heeft een positieve impact op de ondernemingswaarde van mondzorgpraktijken. Door de toegenomen concurrentie zijn kopers bereid strategische premies te betalen en een deel van de schaalvoordelen en synergiën die zij kunnen realiseren mee te nemen in de waardering van de over te nemen mondzorgpraktijk. Twijfel jij of het het juiste moment is om te kopen of aan te sluiten bij een keten? Vraag jij je af wat de beste overnameconstructie is? Benieuwd wanneer het juiste moment is? Wij helpen je graag zoeken naar het antwoord op deze vragen en je zo goed mogelijk voor te bereiden.
Interessant artikel? Deel het!
More moments
Ooit gaan we verkopen...
maar wanneer is ooit?
Blijf op de hoogte
Het optimale moment voor verkoop bereik je door niet alleen op het moment van de deal te focussen, maar veel meer het complete momentum te monitoren en te regisseren.