De vijf merger-types: #1 Buy and build
2 min. - november 2024
De ene fusie of overname is de andere niet.
Elke strategie heeft zo zijn eigen voordelen en bijkomstigheden. Welke strategie werkt voor jou en jouw bedrijf? Welk type staat in lijn met jouw ambities? En wat is de rol van IMAP hierin? Wij gaan het je vertellen. Stapsgewijs. Nu is het de beurt aan de buy and build strategie.
Wil jij jouw bedrijf versneld laten groeien door middel van het overnemen van andere bedrijven?
Dan is de buy and build strategie wat voor jou. De letterlijke vertaling spreekt dan ook voor zich; ‘kopen en bouwen’. Meerdere kleinere bedrijven worden tot een groot bedrijf bij elkaar gevoegd. Dit kan horizontaal, door directe concurrenten over te nemen, maar buy and build werkt ook prima verticaal, door sector verwante ondernemingen over te nemen en zo het producten- of dienstenpakket verder uit te breiden.
Voor de duidelijkheid: in beide gevallen is het einddoel om de marktpositie te verstevigen en om synergievoordelen te behalen, zoals kostenbesparing, digitalisering en up- en cross selling. Waar overnames vaak mogelijk worden gemaakt door private-equity spelers en hun kapitaal wat daarbij komt kijken, is groeien door overnames ook zeker mogelijk zonder private-equity.
Om de buy and build strategie succesvol te laten verlopen, is het handig om eerst je eigen onderneming onder de loep te nemen. Heeft mijn bedrijf al ervaring met het succesvol integreren van andere ondernemingen, zijn wij hiertoe in staat? Welke markt wil ik betreden en welke dienstverlening zal moeten worden toegevoegd? Biedt deze markt eigenlijk wel voldoende overnamekansen? En zijn de activiteiten van mijn bedrijf schaalbaar?
Interessant artikel? Deel het!
More moments
Ooit gaan we verkopen...
maar wanneer is ooit?
Blijf op de hoogte
Het optimale moment voor verkoop bereik je door niet alleen op het moment van de deal te focussen, maar veel meer het complete momentum te monitoren en te regisseren.