Welke factoren beïnvloeden de waarde van mijn bedrijf?
5 min. - november 2024
Wanneer bepaal je als ondernemer wat het juiste verkoopmoment is? En welke factoren beïnvloeden de waarde van je bedrijf?
Op 26 oktober jl. is IMAP in gesprek gegaan met diverse ondernemers over het bepalen van het juiste verkoopmoment. Tijdens onze kennissessie hebben wij bedrijfseigenaren meegenomen in het M&A traject. Een van de onderwerpen die werd besproken was hoe de waarde van jouw bedrijf wordt beïnvloed door verschillende factoren op verschillende niveaus. Deze factoren kunnen worden onderverdeeld in drie belangrijke stappen, namelijk macro, meso en micro. Wat houden deze factoren in en waarom zijn deze van invloed op de waarde van je bedrijf? En misschien nog belangrijker, hoe kan je als ondernemer inspelen op deze omstandigheden.
Macrofactoren - Wereldwijde invloeden
Op macroniveau kunnen zaken zoals veranderingen in de rentetarieven, inflatie, wisselkoersen en geopolitieke gebeurtenissen een aanzienlijke impact hebben op de waarde van jouw bedrijf. Een stijging van de rentevoet verhogen de kosten van vreemd vermogen, wat op zijn beurt de investeringsbereidheid van potentiële kopers kan beïnvloeden. Een ander voorbeeld is hoe politieke instabiliteit in bepaalde regio's de internationale handel kan belemmeren, wat gevolgen kan hebben voor bedrijven die afhankelijk zijn van mondiale markten.
Vrij recent kun je met jouw onderneming bijvoorbeeld te maken hebben gehad met een stijgende rente op je lening, of merk je misschien de gevolgen van de oorlog tussen Israël en Hamas, doordat inkoopprijzen van grondstoffen stijgen. Ook de recente Tweede Kamerverkiezingen kunnen veel invloed hebben op jouw onderneming, aangezien ze bepalend zijn voor de nieuwe regering en daarmee voor nieuwe wet- en regelgeving.
Op deze factoren heb je als ondernemer zelf geen invloed. Ze zijn echter van belang in het overnameproces en in de waardering van een bedrijf. Het vereist flexibiliteit van een ondernemer om met deze uitdagingen om te gaan. Veerkracht en doorzettingsvermogen wordt vervolgens weer beloond in de waardering van een bedrijf. Indien een bedrijf bijvoorbeeld inkoopcontracten voor een vaste prijs heeft voor grondstoffen biedt dat een veilige toekomst in tijden van inflatie. Daarnaast kan een ondernemer, met activiteiten in politiek onrustige gebieden, zijn/haar activiteiten spreiden, om zo de gevolgen van externe factoren te beperken.
Mesofactoren - Industrie-specifieke invloeden
Op mesoniveau zijn specifieke industrietrends en ontwikkelingen van groot belang. In de technologiesector kan bijvoorbeeld de acceptatie van een nieuwe (technologische) standaard de waarde van bedrijven verhogen. Bedrijven die ervoor kiezen om niet mee te gaan in dezelfde vooruitgang kunnen minder aantrekkelijk worden voor investeerders. Daarnaast kunnen veranderingen in regelgeving en beleid binnen jouw branche ook aanzienlijke effecten hebben op de waarde van jouw bedrijf.
De afgelopen jaren zijn veel sectoren gekenmerkt door toenemende focus op verduurzaming en digitalisering. Hierbij is direct de link tussen macro en meso zichtbaar. We kunnen stellen dat verduurzaming steeds vaker een wens is vanuit de consument, het is echter ook een onderwerp dat steeds vaker onderhevig is aan wet- en regelgeving.
Naast de industrie-specifieke sectoren zijn er ook andere stakeholders wiens handelen invloed uitoefenen op de waardering van je onderneming. Denk aan regionale ontwikkelingen en de investeringsbereidheid van grote multinationals, private equity huizen en banken. Waar het bij macrofactoren meer draait om het creëren van weerbaarheid, vinden er bij meso-factoren veelal vergelijkingen plaats met concurrenten. Als ondernemer is het daardoor van groot belang om bij te blijven met trends en deze ook toe te passen op je bedrijf.
Microfactoren - Interne bedrijfsomstandigheden
En dan voor DGA ondernemingen het belangrijkste onderdeel, microniveau. Op microniveau kunnen zaken als de kwaliteit van het managementteam, de efficiëntie van de bedrijfsprocessen, en de mate van afhankelijkheid van leveranciers de waarde van jouw bedrijf beïnvloeden. Een gediversifieerd klantenbestand verhoogt de waarde van je bedrijf.. Dit omdat een investeerder dan weet dat het klantenbestand sterk staat en de afhankelijkheid van een specifieke klanten minder is. Een ander belangrijk punt is een goed gestroomlijnde bedrijfsvoering en een gemotiveerd en competente werknemersbestand. Deze factoren samen zorgen voor zekerheid in de toekomst en dat een koper zich geen zorgen hoeft te maken over eventuele risico’s. Juist het hebben van een goed werknemersteam wordt steeds belangrijker.
Veel macro- en mesofactoren hebben invloed op microfactoren. Een toenemende rente zal invloed hebben op de hoeveelheid schuld die je als onderneming kan verkrijgen en technologische ontwikkelingen zullen bepalen wat je als ondernemer voor technologie binnen je bedrijf kunt gebruiken. Het is echter van belang om te realiseren dat hier alleen mogelijkheden gecreëerd worden en dat je als ondernemer de verantwoordelijkheid draagt om hier wel, of niet op in te spelen. Heb je als onderneming te weinig regionale spreiding in jouw activiteiten? Probeer dan andere regio’s aan te spreken. Ben je afhankelijkheid van een klein groepje klanten? Probeer deze afzetmarkt uit te breiden. Wellicht zit er veel kennis bij één persoon binnen de organisatie? Probeer dit te beperken en meer kennis binnen jouw onderneming te betrekken. Hierdoor is er geen verlies aan informatie zodra deze persoon vertrekt.
De bedrijfswaardering
Conclusie
Het begrijpen van de diverse waarderingsfactoren en hun wisselwerking is cruciaal voor een nauwkeurige evaluatie van de waarde van een onderneming. . Door zorgvuldig te letten op de macro-, meso- en microfactoren, kun je een duidelijk beeld krijgen van hoe externe en interne invloeden jouw bedrijfswaarde vormgeven en waar jouw mogelijkheden liggen om dit te beïnvloeden en naar je eigen hand te zetten.
Interessant artikel? Deel het!
More moments
Ooit gaan we verkopen...
maar wanneer is ooit?
Blijf op de hoogte
Het optimale moment voor verkoop bereik je door niet alleen op het moment van de deal te focussen, maar veel meer het complete momentum te monitoren en te regisseren.