Dit is het verhaal van Michiel Slegt. Hij verkocht zijn bedrijf Smulweb.
“Op het moment dat je besloten hebt te stoppen, ga je het proces in van verkopen en het afscheid nemen gebeurt onderweg.”
“Ik heb eigenlijk mijn hele jeugd verkloot, op school deed ik weinig, totdat mijn vader daar klaar mee was en het tijd vond dat ik in het familiebedrijf stapte. Dat was op dat moment geen stap die werkte voor ons beiden. Ik besloot voor mezelf te beginnen.”
We hebben het dan over eind jaren negentig en Michiel neemt zich voor om gedurende, het nog in opkomst zijnde internettijdperk, websites te gaan bouwen.
"Ik kocht een boek: HTML voor dummies."
"Ik had altijd iets met computers en besloot dat ik webpagina's wilde gaan maken. Ik had geen idee hoe en er was in die tijd eigenlijk ook nog niks. Ik kocht een boek: HTML voor dummies. Dat las ik en daar ging ik mee aan de slag. Ik bouwde een website over hypotheken. Ik had net een huis gekocht en had allemaal vragen over hoe het aanvragen van een hypotheekofferte in zijn werk ging. En inmiddels ook alle antwoorden. Dus bouwde ik een site met de vragen èn de antwoorden. En al vrij snel kreeg ik de vraag van mensen of ik ze kon helpen met de aanvraag van een hypotheek. Maar dat kon ik niet, ik kon zo'n website maken maar een hypotheek aanvragen voor iemand natuurlijk niet. En toen ben ik die aanvragen gaan verkopen aan bedrijven die dat wel konden en daar is uiteindelijk weer een nieuw bedrijf uit ontstaan en zo is het balletje gaan rollen en was ik ineens ondernemer.”
Dingen bij elkaar brengen, verbinden, bouwen.
Deze ‘gewoon doen’ mentaliteit lijkt tekenend voor Michiel. Dingen bij elkaar brengen, verbinden, bouwen. Dat is wat hem drijft. Vraag en aanbod bij elkaar brengen. In zijn laatste onderneming Younity media – bekend van Smulweb – is dat eigenlijk ook wat hij deed. Het verbinden van mensen met elkaar.
“Smulweb is een receptenwebsite en was eigenlijk bedoeld als alternatief voor de keukenla van je moeder. Met recepten, maar ook met het menu van de afhaalchinees. Op Smulweb kan je deze recepten bewaren en doordat jij iets bewaart, deel je het met een ander. Dat is de kracht ervan. De impact van deze site was groot onder de leden en had een levendige community. Ik vond het altijd echt heel leuk om te horen dat mensen me vertelden dat Smulweb hun lievelingssite was, wanneer ze me gevraagd hadden wat ik voor werk deed.”
"Van de dingen die je niet goed doet, kun je het meeste leren."
Natuurlijk is ondernemen niet alleen maar leuk of succesvol. Op de vraag of Michiel ook teleurstellingen heeft gekend, antwoordt hij grappend: "Heb je even? Dit wordt een heel lang interview." Het lastigste vindt hij het als dingen niet lukken en hij mensen moet teleurstellen. Maar hij gebruikt die mislukkingen als leerschool.
"Hoe kan het dat dit mislukte, waar ben ik goed in en waar ben ik niet goed in? En waar ik niet goed in ben, wat kan ik daarvan leren? Mezelf erin verdiepen of de juiste mensen om me heen verzamelen die goed zijn in de segmenten waar ik niet goed in ben. Van je fouten leer je. Er wordt niemand geboren die alles weet. Van de dingen die je niet goed doet, kun je het meeste leren."
Interessant artikel? Deel het!
More moments
Ooit gaan we verkopen...
maar wanneer is ooit?
Blijf op de hoogte
Het optimale moment voor verkoop bereik je door niet alleen op het moment van de deal te focussen, maar veel meer het complete momentum te monitoren en te regisseren.